Skydd och integritet vid behandling av personuppgifter
Rättslig grund för personuppgiftsbehandling
Assistina Företagarsesrvice lagrar personuppgifter i enlighet med nedan nämnda lagar och regler.
Det innebär att vi har en rättslig förpliktelse att lagra vissa personuppgifter.
- Bokföringslagen (7 kap. 2 § BFL) ställer krav på arkivering av räkenskapsinformation i sju år.
- Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ställer krav på arkivering av dokumentation i minst fem år och högst tio år. (OBS – 7 § Besked om att personuppgifter behandlas enligt 4 kap. 2, 3 eller 6 § och om att sådana uppgifter lagras enligt 3 eller 4 § får inte lämnas ut till den registrerade)
- Branschstandarden Svensk standard för redovisningstjänster, REKO, ställer krav på arkivering av dokumentation av redovisningen i tio år, vilket motsvarar preskriptionstiden i skadeståndsärenden.
När vår byrå hjälper våra kundföretag med t.ex. löner, redovisning, skattefrågor och annan rådgivning hanterar vi personuppgifter för kundföretagets räkning. Oberoende av uppdrag behöver vi hantera personuppgifter för vår egen administration och uppfylla olika regler, t.ex. för att utvärdera våra uppdrag.
Vi dokumenterar syfte och art av våra uppdrag i form av uppdragsavtal och upprättar personuppgiftsbiträdesavtal i samband med att vi antar ett uppdrag.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är varje uppgift som gör att det går att identifiera en levande fysisk person. Exempel på personuppgifter är namn, adress och personnummer. Men även alla uppgifter som gör en person identifierbar anses vara personuppgifter, det kan t.ex. röra sig om kundnummer, inloggningsuppgifter, bankkontonummer, telefonnummer, fastighetsbeteckningar, registreringsnummer på ett fordon eller foto. Företag och andra juridiska personer anses inte vara personuppgifter, det gäller även om det ingår ett personnamn i bolagsnamnet. Uppgifter som rör personer i ett företag är personuppgifter. Detsamma gäller uppgifter som rör enskilda näringsidkare.
Vissa uppgifter anses vara särskilt känsliga personuppgifter, hit hör t.ex. uppgifter om hälsa, religiös åskådning eller fackföreningstillhörighet. Denna typ av uppgifter måste vi kunna hantera eftersom de kan påverka löner, redovisning och skatt. Vi behöver också hantera personnummer i vissa sammanhang för att säkert kunna identifiera en viss person och för rapportering till bl.a. olika myndigheter och försäkringsbolag m.fl. Ekonomiska förhållanden däremot anses inte vara känsliga uppgifter i detta sammanhang.
Hur använder vi personuppgifter och med vilken grund?
Beroende på vilka tjänster som vi tillhandahåller till ett kundföretag hanteras olika personuppgifter, även syftet med behandlingen varierar.
Vi behandlar enbart personuppgifter för att fullgöra de tjänster som vi ingått avtal om med våra kunder. Därutöver behöver vi hantera vissa personuppgifter får vår utvärdering och administration av uppdragen. Vilka personuppgifter som behandlas beror på vilket uppdrag vi har i det enskilda kunduppdraget, detta beskrivs närmare i det följande.
Löner, redovisning, skatter och andra ekonomitjänster
När byrån hjälper till med t.ex. redovisning, löner, deklarationer och annan rådgivning behöver personuppgifter hanteras för att kunna fullgöra de tjänster som vi åtagit oss att leverera till våra kundföretag. I dessa fall är byrån personuppgiftsbiträde. Detta innebär att ansvaret för hantering av personuppgifter ligger på kundföretaget och byrån ska följa dess instruktioner när uppdraget fullgörs. Mellan kundföretaget och byrån har ingåtts ett personuppgiftsbiträdesavtal som reglerar respektive parts ansvar och uppgifter vad gäller hantering av personuppgifter. Till detta avtal finns instruktioner som anger vilka och hur personuppgifterna hanteras. De olika tjänsterna innebär att personuppgifter hanteras för att kunna tillhandahålla följande tjänster:
- Lönetjänster: Bearbetning av tid, frånvaro och utlägg m.m. för att framställa underlag för löneutbetalningar och rapportering till myndigheter och försäkringsbolag m.fl. samt underlag till bokföring.
- Löpande redovisning: Redovisningstjänster som innefattar behandling av verifikationer och reskontror och hantering av betalningar.
- Bokslut samt årsredovisningar: Löpande redovisning sammanställs i period- och årsbokslut, budget och analyser och uppföljning av företagets ekonomiska utveckling, innefattande bransch- och konkurrent jämförelser.
- Skatteärenden: Upprätta eller kontrollera deklarationer, innefattande inkomstdeklarationer inkl. beräkningsbilagor och inkomstdeklarationer för bolagets ägare och dess närstående, skattedeklarationer, arbetsgivardeklarationer och periodiska sammanställningar samt skatteberäkningar.
- Uppgiftslämnande: registreringsärenden och statistik till försäkringsbolag inkl. Fora, Bolagsverket, Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, SCB och andra myndigheter.
- Ge råd i löne-, redovisnings-, skatte- och bolagsrättsliga frågor som föranleds av de uppdrag som byrån åtagit sig.
De lagliga grunderna för att hantera personuppgifter är för att fullgöra det avtal som kundföretaget ingått med byrån. Vi hanterar också personuppgifter för att fullgöra de rättsliga förpliktelser som bl.a. framgår av redovisnings- och skattelagstiftning samt arbetsrätt och kollektivavtal.
Byråns egen administration
Gemensamt för våra uppdrag är att vi måste utvärdera våra kundrelationer. Detta sker för att bl.a. identifiera eventuella intressekonflikter.
Enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism måste vi göra kundkännedom och riskbedömning av alla kunder och uppdrag. För dessa ändamål måste vi hantera personuppgifter om ett företags företrädare, ägare och närstående till dessa. Vi kan också behöva hantera personuppgifter inom ramen för kvalitetskontroller av utfört arbete samt för att hantera eventuella krav eller klagomål. Hantering av personuppgifter för detta ändamål grundas på en rättslig förpliktelse och byråns berättigade intresse att kunna uppfylla professionella krav.
Därutöver behöver vi hantera personuppgifter för att kunna planera och administrera uppdragen, i detta ingår t.ex. att planera när och på vilket sätt uppdraget ska utföras samt redovisa vilka uppdrag som utförs som grund för vår dokumentation över utfört arbete och som underlag för fakturering och byråns egen redovisning m.m. Vi hanterar även inloggningsuppgifter när användare hos kundföretag har tillgång till olika system och lagringsutrymmen. Personuppgifter används även för att kunna sända nyhetsbrev om aktuella lagstiftningsfrågor. Vi kan också informera om nya tjänster, produkter och aktiviteter som byrån anordnar. Grunden för att hantera personuppgifter är för att fullgöra det avtal som ingåtts mellan kundföretaget och byrån. Dokumentationskrav styrs av rättsliga förpliktelser som regleras i myndighetsföreskrifter och professionella standarder. I övrigt grundas byråns hantering av personuppgifter på det berättigade intresset för att kunna fullgöra och följa upp uppdragen.
Gemensamt för alla uppdrag
Vi eftersträvar hela tiden att hantera så få personuppgifter som möjligt. Vilka uppgifter som hanteras beror på det precisa uppdraget för varje kund. I tabellen nedan anges vilka typer av personuppgifter som vi kan behöva hantera i olika typer av uppdrag:
- Kontaktuppgifter: Namn, adress, telefon, e-post och funktion
- Kopior av ID-handlingar m.m.
- Inloggnings- och behörighetsuppgifter: Användare, IP-nummer, lösenord, koder och signaturer som t.ex. kan ange vem som utfört vad på uppdraget
- Person- och samordningsnummer, när det är nödvändigt för säkert kunna identifiera en viss person
- Beteckningar som knyter en viss person till en organisation eller funktion, t.ex. anställnings-, kund- och leverantörsnummer, befattning, yrkeskod och kategori av kategori
- Avtal, t.ex. anställningsavtal, uppdragsavtal och avtal med kunder och leverantörer
- Uppgifter om hälsa och frånvaro, t.ex. läkarintyg, sjukfrånvaro, tjänstledighet och föräldraledighet
- Uppgifter om civilstånd, barn och nära anhöriga och deras engagemang i företag
- Uppgifter om lön, pension, förmåner och semester
- Facklig tillhörighet samt avtalstillhörighet
- Ekonomiska uppgifter såsom kontonummer, inkomst-, försäkrings-, fordons- och kontrolluppgifter
- Exekutiva åtgärder såsom löneutmätning
- Innehav av värdepapper, fastigheter, andra tillgångar och skulder samt säkerheter
- Uppgifter om inkomstslagen kapital, närings- verksamhet och tjänst samt delägarskap i fåmansföretag
- Medlemskap i Svenska kyrkan eller annan religiös sammanslutning
Lagring av personuppgifter
Personuppgifter kommer inte att lagras under längre tid än vad som är nödvändigt. Byrån lagrar normalt personuppgifter som hanterats i olika uppdrag som byrån tillhandahåller i upp till 10 år efter utgången av det räkenskapsår när vi behandlat dem. Grunden för lagring är de rättsliga och professionella standarder som vi arbetar efter. Personuppgifter i byråns egen redovisning lagras till utgången av det kalenderår som inträffar sju år efter utgången av bolagets räkenskapsår, vilket är enligt bokföringslagens regler.
Efter lagringstiden gallras uppgifterna bort eller anonymiseras. Personuppgifter lagras också i byråns system för säkerhetskopiering (Back-up). Säkerhetskopior kan innefatta uppgifter som gallrats bort eller anonymiserats, i de undantagsfall när återställning av filer sker från en säkerhetskopia kommer radering eller anonymisering att ske av de återställda filerna som tidigare gallrats bort eller anonymiserats.
Samarbete kring personuppgifter
Personuppgifter erhåller vi från kundföretaget och till detta närstående företag när så är tillämpligt, företagets redovisning inkl. verifikationer och annan dokumentation av affärshändelser och från företagets företrädare. Vi använder också personuppgifter som kommer från allmänt tillgängliga källor samt olika myndigheter såsom Bolagsverket och Skatteverket. Vi kan också erhålla personuppgifter i engagemangsbesked från t.ex. banker och saldoförfrågningar m.m.
Byrån säljer aldrig personuppgifter eller överlåter dem till tredje part för marknadsföringsändamål. Vi använder dock underbiträden för hantering av personuppgifter och inhämtar personuppgifter från andra, se nedan.
Vi behöva lämna ut personuppgifter till följande kategorier av mottagare:
Leverantörer, både inom och utanför EU/EES, som t ex tillhandahåller IT-tjänster, program- varor och andra tjänster när det är nödvändigt för de tjänster som vi beskrivit ovan.
- Leverantörer för byråns egen administration av uppdragen, t.ex. redovisning, tid- och utläggshantering, fakturahantering, eventuella krav och kreditupplysningar för byråns räkning.
- Redovisningskonsulter och andra rådgivare och leverantörer som kunden anlitar när det ingår i byråns uppdrag att lämna ut eller hämta in information från dessa.
- Banker, försäkringsbolag eller myndigheter för att fullgöra uppgiftslämnande eller tillhandahålla tjänster som beskrivits ovan.
- Annan byrå eller part som vi samarbetar med eller som anlitas av byrån i syfte att kontrollera eller upprätthålla etiska krav, utföra kvalitetskontroller och hantera eventuella krav och reklamationer samt tillvarata byråns rättsliga intressen.
- Andra mottagare när det följer av lagkrav, annan författning eller myndighetsbeslut.
När personuppgifter delas med en mottagare som är självständigt personuppgiftsansvarig, t ex en bank, ett försäkringsbolag eller en myndighet, gäller mottagarens integritetspolicy och information om personuppgiftshantering.
Säkerhet kring personuppgifter
Byrån ansvarar enligt gällande rätt för att de personuppgifter som behandlas skyddas genom erforderliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder med beaktande av vad som är lämpligt i förhållande till personuppgifternas karaktär och känslighet. Detta innebär att vi har rutiner och regler kring dataskydd och säkerhetskopiering. Byråns system och organisation är ordnade så att obehöriga personer inte har tillgång till de personuppgifter som behandlas med anledning av uppdraget.
Dataöverföring via internet (t.ex. kommunikation via e-post) utgör dock en säkerhetsrisk. Därför kan ett komplett skydd mot tredjepartsåtkomst till överförda uppgifter inte garanteras. Byrån vidtar olika säkerhetsåtgärder och använder kommunikationssätt för att minska riskerna, särskilt vid överföring av känsliga personuppgifter.
Dina rättigheter
Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen som vi naturligtvis kommer att följa. Om du vill nyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna som anges under kontakt på denna hemsida.
- Tillgång till dina personuppgifter – du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter och ett utdrag över vilka uppgifter som behandlas. Rätten till utdrag av personuppgifter omfattar dock inte minnesanteckningar i form av dokumentation eller uppgifter som omfattas av sekretess.
- Begära rättelse – du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Uppgifter som ingår i vår uppdragsdokumentation får dock i flertalet fall enligt professionella regler inte ändras i efterhand. Av detta skäl är det inte alltid möjligt att tillmötesgå ett önskemål om att rätta uppgifter.
- Begära att raderas – du har rätt att under vissa omständigheter få dina uppgifter borttagna. Uppgifter som ingår i vår uppdragsdokumentation måste dock bevaras och får inte raderas inom den lagringstid som angivits ovan.
- Invända mot behandling som stödjer sig på vårt berättigade intresse och mot behandling för direktmarknadsföring – du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter eller att behandlingen begränsas
- Rätt till dataportabilitet – du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss och där den rättsliga grunden för vår hantering är samtycke eller avtal där den registrerade är part.
Varje begäran om åtkomst, rättelse eller radering måste göras skriftligen till den kontaktadress till byrån som anges under kontaktuppgifter på denna hemsida.
Tillsynsmyndighet i frågor som rör dataskydd är Datainspektionen. Om du anser att vi har behandlat dina personuppgifter i strid med denna integritetspolicy eller tillämpliga lagar och förordningar har du rätt att lämna in ett klagomål hos Datainspektionen.
Ändringar av vår integritetspolicy m.m.
Byrån kan komma att göra ändringar i denna integritetspolicy från tid till annan. Ändringar meddelas via uppdateringar på vår hemsida. Vi rekommenderar att du regelbundet besöker vår hemsida för att säkerställa att du samtycker till eventuella ändringar eller tillägg.
Om du har kommentarer eller frågor om denna integritetspolicy eller vår användning av dina personuppgifter, eller vill göra en förfrågan, vänligen kontakta oss.
Ansvar för det uppgifter som samlas in
För Assistina Företagarservice är Tina Henriksson ansvarig för insamlandet av personuppgifter.
Kontaktuppgifter till Tina:
Telefon 0708-452987; mail: hej@assistina.se; post: Assistina Företagarservice Sotaregatan 3, 621 53 Visby