hjälp med bokföring

Den 28 maj 2018 trädde den nya personuppgiftslagen GDPR i kraft och jisses vad många fick panik!

Många satte upp rutiner och allt vad man rekommenderas att göra vilket gjorde att medvetenheten kring att man skall vara försiktig med personuppgifter ökade för många. Vissa gick till överdrift medan andra struntade i det helt.

Jag skall inte gå in på GDPR och lagen utan mer specifikt om lönebesked. Vad gäller?

I Sverige finns det inga specifika lagar som förbjuder att lönebesked skickas via e-post men ur olika aspekter såsom GDPR, sekretess & arbetsrättsliga avtal gör att man bör undvika att maila lönebesked via okrypterad mail.

  • GDPR
    Enligt GDPR måste arbetsgivaren säkerställa att personuppgifter, inklusive löneinformation, hanteras på ett säkert sätt.
    Om lönebesked skickas vua e-post bör det ske med krypterad e-post eller på andra sätt som garanterar att informationen inte kan läsas av obehöriga.
  • SEKRETESS
    Löneuppgfiter anses vara känsliga personuppgifter och arbetsgivaren har ett ansvar att se till att de inte hamnar i orätta händer. Det är viktigt att arbetsgivaren har rutiner för att skydda denna information, oavsett hur de skickas.
  • ARBETSRÄTTSLIGA AVTAL
    I vissa fall så styr kollektivavtal och då kan det finnas regler om hur lönebesked skall lämnas och det är viktigt att följa kollektivavtalet.

Hur gör man istället?

Nästan samtliga löneprogram har en GDPR anpassad lösning för att du och dina anställda skall få lönebeskeden på ett säkert sätt.
Det finns även olika signeringstjänster som gör att mottagaren måste identifiera sig med bankid för att få tillgång.

Om du anlitar lönekonsult eller redovisningskonsult så har denne troligen en lösning på hur det skall hanteras.

Ni kan läsa mer om känsliga uppgifter och GDPR på Integritetsmyndigheten imy.se.

hjälp med bokföring
hjälp med bokföring